healthsolutions
Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2020 09:29

Πώς επιδρά η διατροφή στη γονιμότητά μας;

Οι διατροφικές μας συνήθειες και η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους γνωρίζουμε όλοι ότι συμβάλλουν καθοριστικά στην καλή υγεία του οργανισμού μας. Παράλληλα, ολοένα και περισσότερες έρευνες βλέπουν το φως της δημοσιότητας, οι οποίες καταδεικνύουν τη σημασία της σωστής διατροφής και για την γονιμότητά μας. Μπορούν άραγε, οι «αμαρτωλές» διατροφικές μας συνήθειες, όπως η κατανάλωση λιπαρών ή το αλκοόλ να μειώσουν τη γονιμότητά μας; Σε αυτό και πολλά ακόμη ερωτήματα, μας δίνει απαντήσεις η κ. Μαλβίνα Γεωργακά, Βιολόγος –ΜSc Διατροφολόγος, την οποία έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε στο ivfnews.gr. H κ. Γεωργακά που πρόσφατα βίωσε και η ίδια το «θαύμα» της μητρότητας, μας δίνει χρήσιμες συμβουλές σχετικά με ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο, το οποίο μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη γενικότερη υγεία του οργανισμού μας, έχοντας κατ’ επέκταση θετικό αντίκτυπο και στην γονιμότητά μας.

Όλο και περισσότερες μελέτες καταγράφουν μια συσχέτιση μεταξύ διατροφής και γονιμότητας. Πώς μπορεί η διατροφή να επηρεάσει την ποιότητα των ωαρίων η σπερματοζωαρίων;

Να ξεκαθαρίσουμε κατευθείαν: Η διατροφή μας καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ισορροπία όλων των σωματικών λειτουργιών και θα πρέπει να έχει θετικά αποτελέσματα σε όλο τον οργανισμό. Δηλαδή, πέραν του αισθητικού κριτηρίου, που είναι εντελώς υποκειμενικό, θα πρέπει να έχει στόχο την υγεία και την πρόληψη νοσημάτων. Η ποιότητα της διατροφής και η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους αποτελούν ξεκάθαρα δύο παράγοντες που εξασφαλίζουν την υγιή μακροζωία. Το τι τρώμε και μπαίνει μέσα μας (δηλαδή περνάει μέσω της διαδικασίας της πέψης στο αίμα και στα διάφορα κύτταρα του οργανισμού), εξαρτάται κυρίως από εμάς και τις επιλογές μας. Δεν είναι δυνατόν να μας ενδιαφέρουν μόνο τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά π.χ. τα μαλλιά, το πρόσωπο, τα βαμμένα νύχια ή και το ντύσιμο, και ταυτόχρονα να μη μας ενδιαφέρει τι τροφές καταναλώνουμε. Θέλω να πω, ότι στόχος του καθένα μας είναι να προσέξουμε το καρδιαγγειακό μας σύστημα, το αναπνευστικό μας σύστημα, το νευρικό μας σύστημα και άρα το αναπαραγωγικό μας σύστημα, γιατί όλα ανεξαιρέτως είναι ζωτικής σημασίας. Το ωάριο και το σπερματοζωάριο είναι τόσο υγιή, όσο ο οργανισμός που τα παράγει. Στην περίπτωση που κάποια γυναίκα ή άνδρας θέλει να επιλύσει διαταραχές γονιμότητας επιβάλλεται να προσέξει τη διατροφή του, το τι καταναλώνει, το τι μπαίνει μέσα στο σώμα του.

Υπάρχουν τροφές με αποδεδειγμένα οφέλη για τον οργανισμό; Με άλλα λόγια, τι θα πρέπει να περιλαμβάνει το διαιτολόγιο μιας γυναίκας που επιθυμεί να μείνει έγκυος;

Οι γενικότερες διατροφικές οδηγίες, λοιπόν, που αφορούν στην υγεία εφαρμόζονται και στην αντιμετώπιση της υπογονιμότητας. Έχει αποδειχτεί, μέσω τεκμηριωμένων κλινικών μελετών, ότι σε περιπτώσεις ζευγαριών που η επάρκεια του οργανισμού τους σε απαραίτητες βιταμίνες, αντιοξειδωτικά και ιχνοστοιχεία στην διατροφή αποκλίνει από τις φυσιολογικές τιμές, για διάστημα 3-4 μηνών από την ημερομηνία επιθυμητής σύλληψης, παρατηρείται αυξημένο οξειδωτικό stress, που είναι επιβλαβές για τα κύτταρα, συμπεριλαμβανομένων των ωαρίων και των σπερματοζωαρίων. Το υγιές σωματικό βάρος, η ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή, η στοχευμένη πρόσληψη μικροθρεπτικών συστατικών, η αποφυγή έκθεσης σε τοξίνες από το φαγητό και τα αλκοολούχα ποτά επιδρούν σημαντικά στην ορμονική ισορροπία, τη γονιμότητα, άρα και η ευκολία με την οποία επιτυγχάνεται η φυσιολογική σύλληψη αλλά και η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.

Το διατροφικό σχέδιο γονιμότητας θα περιλάμβανε καλής ποιότητας πρωτεΐνες και βιολογικά λαχανικά! Καλό είναι κάθε γεύμα να αποτελείται κατά 50% από ωμά βιολογικά φρούτα και λαχανικά, με δεδομένο ότι έχουν 83% περισσότερα μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα). Οι ξηροί καρποί περιέχουν ω-3 λιπαρά και βιταμίνη Ε, που είναι απαραίτητα για την παραγωγή υγιών κυττάρων. Τα εσπεριδοειδή είναι πλούσια σε βιταμίνη C, η οποία αυξάνει την κινητικότητα του σπέρματος και προάγει την ωορρηξία.

Στον αντίποδα, ποιες τροφές θα πρέπει να αποφεύγονται από μια γυναίκα που προσπαθεί να κάνει παιδί;

Αντιθέτως, η κατανάλωση καφέ - περισσότερο από 2 φλιτζάνια τη μέρα - αλκοόλ, περισσότερο από 2 ποτήρια την εβδομάδα, κόκκινου κρέατος - περισσότερο από 4 φορές την εβδομάδα - λαχανικών και φρούτων λιγότερο από έξι μερίδες την εβδομάδα μπορεί να ελαττώσουν τη γονιμότητα μέχρι και 50%. Εδώ θα ήθελα να πω, πως δεν υπάρχει και κάτι που απαγορεύεται δια ροπάλου. Οι άνθρωποι είμαστε γεμάτοι συναισθήματα. Φυσικά, όταν έχουμε ιδιαίτερη χαρά ή όρεξη να γευθούμε κάτι διαφορετικό, ήτοι πιο λιπαρό ή πιο πυκνό θερμιδικά, μπορούμε να το κάνουμε, αλλά θα πρέπει να είναι ένα περιορισμένο διατροφικό επεισόδιο σε ένα ήδη ισορροπημένο ημερήσιο πλάνο που τηρούνται οι βασικές αρχές!

Tο βάρος μιας γυναίκας δύναται να επηρεάσει τις πιθανότητες σύλληψης; Θα μπορούσε μια γυναίκα, ενόσω ακολουθεί μια ειδική διατροφή με στόχο την απώλεια κιλών, να μείνει έγκυος;

Τίποτα δε μπορούμε να βάλουμε σε αυστηρό πλαίσιο! Όλοι θα έχουμε ακούσει περιπτώσεις αδύνατων γυναικών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη σύλληψη και τεκνοποίηση και ταυτόχρονα υπέρβαρων και παχύσαρκων γυναικών που φέρνουν στο κόσμο υγιή παιδιά! Υπάρχει πάντα το γενετικό προφίλ των ατόμων που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, η ψυχολογική κατάσταση και άλλοι παράγοντες –ερεθίσματα που μπορούν να επηρεάζουν περισσότερο τη γονιμότητα από ότι το βάρος. Γενικά, το ιδανικό βάρος για επιτυχημένη σύλληψη έχουν γυναίκες με δείκτη μάζας σώματος 20-25. (Βρίσκουμε το δείκτη μάζας σώματος ή BMI διαιρώντας το βάρος μας σε κιλά με το ύψος μας σε μέτρα στο τετράγωνο. Π.χ. γυναίκα με βάρος 64 κιλά και ύψος 1,72cm έχει BMI= 21,6). Γυναίκες με πολύ χαμηλό βάρος βοηθούν το ορμονικό προφίλ τους, αν πάρουν τα κιλά που χρειάζεται, ενώ υπέρβαρες γυναίκες, που πιθανώς να έχουν αντίσταση στην ινσουλίνη,  διευκολύνουν ιδιαίτερα την ικανότητα τους να συλλάβουν αν προσεγγίσουν το φυσιολογικό τους βάρος.

Κλείνοντας τη συζήτηση, μια που κι εσείς γίνατε πρόσφατα μητέρα ποια θα ήταν η πιο πολύτιμη συμβουλή που θα δίνατε στις αναγνώστριες μας που προσπαθούν να ζήσουν το θαύμα της μητρότητας;

Μιλώντας και από προσωπική επαφή, εγώ η ίδια είχα δύο αποτυχημένες προσπάθειες φυσιολογικής σύλληψης που κατέληξαν σε παλίνδρομη κύηση, πριν φέρω στον κόσμο το γιο μου. Και θα έλεγα πως φέρω το «αντικειμενικά» σωστό πρότυπο γυναίκας. Δηλαδή, ιδανικό σωματικό βάρος χωρίς αυξομειώσεις, αθλητική, με σωστή διατροφή, δεν καπνίζω. Όμως, η φύση δεν επέτρεπε τη φυσιολογική ολοκλήρωση της κύησης. Δεν τα έβαλα κάτω. Συγκεντρώθηκα, πίστεψα στον εαυτό μου, πείσμωσα, τα κατάφερα.

Αυτό το διαβάσατε;

X